Megjelensi dtum: 2004/2005
Platformok: PC, Xbox, PS2
Kiad: Rockstar Games
Technolgia: Renderware
Fejleszt: Rockstar North
Hivatalos oldal: ITT
Stlus: Akci/TPS
A Megjelens
A Grand Theft Auto San Andreas a mltn hres sorozat 6. epizdja, mely az eddigi legfejlettebb grafikai elemekkel, fizikval, valamint trtnettel rendelkezett a mfajban. A jtk 2004. oktber 26-n jelent meg Amerikban, valamint 2 nappal ksbb Eurpban, a PlayStation 2-es jtkgpre, mely utn a jtkokkal foglalkoz magazinok kzl majdnem az sszes rtkelte a jtkot. A Rockstar Games rlhetett, ugyanis csak pozitv visszajelzst kaptak a lapok szerkesztitl, melynek ksznheten (vagy nem), 2004. december 16-n a fejleszt bejelentette a PC-s s Xbox-os megjelenst, a jtk hivatalos oldaln. A San Andreas gy, mint ahogy a Vice City-nl is volt, pr hnappal a PlayStation 2-es megjelens utn jelent meg a tbbi platformra is. Az Xbox s PC platformra portolt verzi megjelense ugyanazon a napon trtnt, melyszerint az amcsiknl 2005. jnius 7., az EU-ban viszont csak jnius 10-n vehettk kezkbe a jtkot a rajongk. A kt kontinensen val megjelens kzti ideltrs nagyrszt a kiszlltsi id hibjnak tudhat be, szval ez mr egy megszokott recept a jtkvilgban.
A Grafika
A grafikai motor szerept a GameBryo tlti be. Mg mindig a Renderware technolgira pl, viszont ezttal a Rockstar Games nagy hangslyt emelt a technolgia fejlesztsre. Ugyan a kisebb hibk, mint pldul a szmtgpes s a PlayStation 2-es verziban jelen lv egyik legszembetnbb, hogy a karakterek ujjai ssze vannak nve, de ettl eltekinthetnk, pp gy mint ahogy ezt eddig is tettk. A jtk mint mr azt emltettem, ezen a tren nagyon sokmindenben fejldtt. Vegyk pldul a mindennapinak mondhat grafikai elemeket. Ezek nagyrszt csak kpekbl lltak az elz verzikban, viszont itt mr az engine gondoskodik ezekrl is. Pldul a tz, tzknt fog viselkedni a jtkban s nem mindig ugyanazon helyen fognak gni a trgyak, mint ahogy azt a Vice City-ben megszokhattuk, hanem folyamatosan tovbbterjed ms terletekre. A msik fontos javts nem ms, mint a nagyrszt az elz rszben bevezetett neonfnyek, dinamikus vilgtsok fejlesztse. Mostmr ezek is tbbrszt, a modellben eltrolt adatok, s nem pedig m. "a modellekhez hozzszerkesztett textraeffektek". A jtk grafikai rszhez tartozan, emltst kell tennnk a jtk fizikjrl, melyen a fejlesztk szinte semmilyen mrtkben sem vltoztattak. Ez persze nem jelenti azt hogy egy kerts, aminek neki megynk nem trik szt, de ez nem a "fiziknak" ksznhet, hanem a fejlesztk ltal szpen megmunklt animciknak, melyekre persze mg mindig nem hat a gravitci. Miutn ilyen gynyren lehordtam a fejlesztk munkjt a jtk fizikai elemeinek fejlesztsvel kapcsolatban, emltst kell tegyek a jtkban tallhat "vzrendszerrl" is, mely ugyancsak sok fejldsen ment keresztl. Sokan nylvnvalan emlkeztek mg arra, mikor a Vice City-ben egy kocsi, valamilyen oknl fogva a vz tetejn kttt ki s nem sllyedt el? Nos, ez a San Andreas-ban mr nincs jelen tbb. St mi tbb! Itt mostmr a tenger al is merlhetnk ha kedvnk tartja, mely egy msik vilgot trhat szemnk el.
Az AI
Kvetkezknt pedig jjjn a mestersges intelligencia kifinomultsgnak elemzse. Ltszik hogy a Rockstar tanult az elz epizdok gyengesgbl, mivel itt is nagyon sokat fejlesztettek a jtkon. Mint ahogy arra sokatok emlkszik, Vice City-ben a bn heves ldzi gyakran kvettek el elg vicces hibkat, valamint nagyrszt csak minket tartztattak le (vagy csak akartak), mikor valami rosszat kvettnk el. San Andreas-ban viszont ez mskpp van.. Itt mr sokkal fejlettebb a "bnldzs", ennek ksznheten mostmr a jtk az sszes gyilkost, tolvajt, valamint egyb bnzt megklnbzteti s annak mdjn, el is intzi ket egy nagy adag rendri trsasggal, teht mostmr mi is megtekinthetjk akr klnbz, a jtk ltal generlt vletlenszer ldzseket s nem csak magunkon tapasztalhatjuk ezek hevessgt. Fontos jts mg a fejlesztktl a motoros rendrk bevezetse a jtkban, melynek ksznheten mr sehol sem rezhetjk magunkat biztonsgban, ezltal mr sokkal nehezebb meglgni a rendrk ell. Szembetn dolog mg a jtkban a jrkelk "intelligencija", mely ismt fejldtt egy keveset. A prbeszdeket kibvtettk, ezltal mr sokkal rtelmesebb s hosszabb beszlgetseket folytatnak a jrkelk egymssal, valamint a jtkban akr szerelmesprokat is lthatunk, kzenfogva stlni. Valamint a jrkelk megjegyzst fognak tenni kinzetnkre, fggen attl hogy hajviseletnk s/vagy ruhzatunk a jelenlegi idszaknak mennyire megfelel.
A Harcrendszer
Az egyetlen olyan elem a jtkban, melyet szinte teljesen tdolgozott a R* az nem ms mint a harcrendszer. A szabad kzzel harcolni szeret jtkosoknak kedveztek a fejlesztk a legtbb jtssal, mivel a jtk sorn megtanulhatunk ms s ms harctechnikkat (ezalatt rtve az utcai verekedstl a kung-fuig mindent!), melyek fizikumunk fejldsvel lesznek elsajtthatak. De ne higgytek hogy csak a kzelharci tren vltoztattak a fejlesztk! A fegyverek hasznlatval a jtk fejleszti a jtkos tapasztalatt az adott fegyver technikjval kapcsolatosan, ezltal klnbz szintekre rve fejldik a clzs, valamint ezltal az utols szinten, nhny fegyverrel kpes lesz jtkosunk 2 kzzel is bnni, amolyan igazi Rambo stlusban.
A Terlet
A fejlesztk itt is dobni akartak egy kicsit a jtklmnyen, ez sikerlt is nekik, mert a jtkban bejrhat terlet a Vice City alapterletnek tbb mint 6x-osa! Ezttal a tjak, illetve plyarszek nem olyan moton szinten ismtldek mint ahogy az az elz epizdokban volt, ugyanis ezttal nem egy vros lesz a helyszn, hanem egy egsz llam, melynek neve San Andreas. Az llam 3 vrosb l ll s azok kztt vidki, sivatagi rszek tltik ki az res rszeket. A 3 vros neve: Los Santos (Los Angeles), San Fierro (San Francisco), Las Venturas (Las Vegas). A "kitallt" vrosnevek mind, a valsgban is fellelhet vrosok nevhez hasonl elnevezst kaptak, szval nem nehz kikvetkeztetni hogy melyek ezek. A jtkban fellelhet vrosokat a Rockstar teljes mrtkben a valsghsgre alapozta, ennek ksznheten nagyon sok, a valsgban is fellelhet pletre tallunk r a jtkban. A fejleszt csapat gondolt mg az pletek kidolgozottsgi szintjnek nvelsre, szval ezentl a jtkban fellelhet fbb pletek 70%-a rendelkezik kidolgozott bels trrel, melyet kedvnkre bejrhatunk. Msik rdekes funkci mg a terletfoglals, mely sorn megadott terleteket tudunk a bandnknak megszerezni.
A Bandk
Mint ahogy a hivatalos kpekbl kiderlt, a jtkban a klnbz fle bandk nagy szerepet jtszanak, a trtnet sorn. A jtk nagy mrtkben a bandahborzsrl, valamint az ellensges terletek elfoglalsrl szl, mely igen rdekess teszi a jtkmenetet. A f karakternknek is van egy bandja, mely termszetesen az llam egyik legcsrbb bandja knt kezd, neknk pedig a clunk az, hogy a szthullott bandt jra az llamban tallhat legersebb bandv tegyk. Mint azt mr emltettem, az ellensges bandk terleteit el kell foglalnunk, ennek ksznheten minl tbb terletnk van, annl jobban tisztelnek minket az emberek, ami azrt fontos mert a kldetsek kztt van olyan, mely teljes mrtkben a tisztelet szintnktl fgg. A tisztelet hatrozza meg a bandatoborzst is, teht minl nagyobb az ismerettsgnk szintje az utckon, annl tbb bandatagot toborozhatunk a csapatunkba.
A jrmvek
Az elz rszben mr lthattuk hogy a Rockstar North-osok prbltak jtsokat vinni a jtkba. Motorok, helikopterek, egy hidropln, valamint jval tbb vzi jrm is bekerlt a repertorba, ennek ksznheten 107 kzlekedsi alkalmatossg volt megtallhat a jtkban. Egyetlen dolog amit hinyoltak a jtkosok, mely a GTA3-ban megtallhat volt, az a vonatok jelenlte. Nos, a fejlesztknek sikerlt megint kitennik magukrt, megmutattk milyen is egy olyan jtk, melyet odafigyelssel, valamint a jtkosok ignyeire szabsval ksztenek el. San Andreas-ban tbb mint 200 jrm ll rendelkezsnkre, a szles vlasztkban megtallhat nagyon sok repl, jabb motorok, vonatok s biciklik is, valamint sok egyb dolog, melyet nem sorolnk fel. A hangslyt nem a jtkban fellelhet modellek trsmodelljre tettk fel, hanem azok alap modelljeinek kidolgozottsgra, valamint egyb kiegsztire is. Itt mr lehetsgnk akad tuningolni is jrgnyainkat, amolyan NFS stlszeren, erre is tbb helyen van lehetsgnk, mivel a jrmvek itt is, mint az elz Grand Theft Auto epizdokban, kategrikba vannak fzve. Lowriderek, vadszreplgpek, valamint klnfle vltozatos jrmvek vrnak minket.
|